Je hebt een klacht?

Praktische zaken

Je bent nog geen 18 en je hebt een klacht.
Dan lees je hier wat je kan doen.

AKJ – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Alle (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Daarvoor kunnen zij terecht bij het AKJ - vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van het AKJ is gratis. Het AKJ is een zelfstandige stichting; de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Eigenwijzer.

Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?                             
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de hulp die je krijgt. Als je er niet uit komt met de hulpverlener van Eigenwijzer, neem dan contact op met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Allereerst luisteren zij naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon je verhaal altijd serieus nemen. Zij of hij informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met Eigenwijzer.

Zo bereik je het AKJ

    Bel naar 088 – 555 1000
    Mail naar info@akj.nl
    Chat met een vertrouwenspersoon via de website www.akj.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

 


 

 

Stap 1: samen oplossen
In geval van onvrede of klachten: laat het ons weten, ga met ons in gesprek.

Stap 2: klachtenfunctionaris
Het kan gebeuren dat je het moeilijk vindt om een klacht met ons te bespreken. Of dat je niet helemaal tevreden bent met het resultaat van deze bespreking. In dat geval kun je je klacht aan de klachtenfunctionaris voorleggen. Dit is een onpartijdige professional die er speciaal voor jou is, om je te adviseren over een passende oplossing. In geval van een klacht heb je de keuze tussen bemiddeling door de klachtenfunctionaris of formele behandeling door de klachtencommissie. klachtenfunctionaris@ewalkmaar.nl

Stap 3: bemiddeling of klachtencommissie
Bemiddeling
Als je kiest voor bemiddeling, kan de klachtenfunctionaris bemiddelend optreden tussen jou en de betreffende hulpverlener. Er kan dan relatief snel een oplossing worden gevonden. Als je niet tevreden bent over de uitkomst van de bemiddeling, kun je er altijd voor kiezen alsnog een formele klacht in te dienen bij de klachtencommissie.

Stap 1: Klachtencommissie
De klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die een uitspraak doet over jouw klacht. De klachtenfunctionaris kan je meer vertellen over deze procedure en kan je eventueel helpen met het opstellen van een brief.