Je hebt een klacht?

Praktische zaken

Je bent nog geen 18 en je hebt een klacht.
Dan lees je hier wat je kan doen.
 

Jeugdstem_LOGO.jpg

Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van een instelling voor jeugdzorg.

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
    • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
    • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
    • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
    • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Zo bereik je Jeugdstem
    • Bel gratis naar 088 – 555 1000
    • Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?                             
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de hulp die je krijgt. Als je er niet uit komt met de hulpverlener van Eigenwijzer, neem dan contact op met een vertrouwenspersoon van het
Jeugdstem. Allereerst luisteren zij naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon je verhaal altijd serieus nemen. Zij of hij informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met Eigenwijzer.

Stap 1: samen oplossen
In geval van onvrede of klachten: laat het ons weten, ga met ons in gesprek.

Stap 2: klachtenfunctionaris
Het kan gebeuren dat je het moeilijk vindt om een klacht met ons te bespreken. Of dat je niet helemaal tevreden bent met het resultaat van deze bespreking. In dat geval kun je je klacht aan de klachtenfunctionaris voorleggen. Dit is een onpartijdige professional die er speciaal voor jou is, om je te adviseren over een passende oplossing. In geval van een klacht heb je de keuze tussen bemiddeling door de klachtenfunctionaris of formele behandeling door de klachtencommissie. klachtenfunctionaris@ewalkmaar.nl

Stap 3: bemiddeling of klachtencommissie
Bemiddeling
Als je kiest voor bemiddeling, kan de klachtenfunctionaris bemiddelend optreden tussen jou en de betreffende hulpverlener. Er kan dan relatief snel een oplossing worden gevonden. Als je niet tevreden bent over de uitkomst van de bemiddeling, kun je er altijd voor kiezen alsnog een formele klacht in te dienen bij de klachtencommissie.

Stap 1: Klachtencommissie
De klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die een uitspraak doet over jouw klacht. De klachtenfunctionaris kan je meer vertellen over deze procedure en kan je eventueel helpen met het opstellen van een brief.

 

Eigenwijzer is aangesloten bij klachtenportaalzorg.
Klik hier om deze te bezoeken.